religijno-twórczy

Słowo poświadczone w fotocytacie:
(...) Mit stał się oto jak gdyby ramą mitu. W rzeczywistości jednak sprawa potoczyła się inaczej. Plato miał na celu wywarcie wpływu na społeczeństwo, jako na środowisko religijno-twórcze; Nietzsche mógł wpływać jedynie na czytelników, tj. na inteligencję. I ta inteligencja odrzuciła jego teorię „wieczystego powrotu” podwójnym argumentem: po pierwsze, że nie tylko nie jest dowiedziona i nie da się dowieść, lecz również, że daje się obalić i jest obalona; po drugie, że nie ma nawet posmaku nowości i całkowicie jest zapożyczona ze świata starożytnego. Zatrzymamy się tutaj, zgodnie z naszym zało...

Dodatkowe informacje

Diachroniczna częstość użycia słowa (wystąpień na milion wyrazów):
Lokalizacja ekscerptu na stronie:
Adres bibliograficzny:
Zieliński, Tadeusz 1970. Po co Homer? Świat antyczny a my, Kraków : Wyd. Literackie
Etykiety gramatyczne poświadczenia:
przymiotnikliczba pojedyncza

Zastrzeżenia

W naszych materiałach trafiają się błędy, są nieuniknione w tak wielkim zbiorze danych. Procentowo nie jest ich jednak więcej niż w klasycznym 11-tomowym Słowniku języka polskiego pod red. Witolda Doroszewskiego. Ciągle je wyszukujemy i nanosimy natychmiast poprawki, co w epoce przedelektronicznej było zupełnie niemożliwe.