szeol-hades

Słowo poświadczone w fotocytacie:
(...) 2, 11). Takie oto ujęcie śmierci bezbolesnej było w okresie Starego Testamentu dlatego wskazane, że wówczas podział istoty człowieka na duszę i ciało nie znano, lecz wierzono, że część cielesna i duchowa tworzą w człowieku jedność nierozerwalną, że śmierć tylko podcina aktywność człowieka, który jak cień snuł się po szeolu-hadesie pod ziemią, skazany na smutną bezczynność. Zapowiedź nieśmiertelności wyrażała jedynie myśl, że człowiek będzie zawsze bez przerwy prowadził życie czynne, i o takiej nieśmiertelności marzył także autor opisu raju nie negując, że człowieka czeka rozstanie się z ziemią, że podlega śmierci biologicznej i że jej także przed upadkiem miał podlegać...
Diachroniczna częstość użycia słowa (wystąpień na milion wyrazów):
Adres bibliograficzny:
Znak - Znak (Kraków)
Etykiety gramatyczne poświadczenia:
rzeczownikliczba pojedyncza

Zastrzeżenia

W naszych materiałach trafiają się błędy, są nieuniknione w tak wielkim zbiorze danych. Procentowo nie jest ich jednak więcej niż w klasycznym 11-tomowym Słowniku języka polskiego pod red. Witolda Doroszewskiego. Ciągle je wyszukujemy i nanosimy natychmiast poprawki, co w epoce przedelektronicznej było zupełnie niemożliwe.