uczuciowo-asocjacyjny

Słowo poświadczone w fotocytacie:
(...) następnie wypływa tu z poprzedniego — jak w powieści. Słuchacz, nie posiadający minimalnej choćby wprawy w zapamiętywaniu i porządkowaniu sobie w świadomości elementów muzyki przemijającej w czasie, nie jest w stanie uchwycić organicznej jedności dzieła, systemu jego konstrukcyjnej doskonałości, która jest podstawowym elementem oddziaływania estetycznego muzyki, wobec tego słucha w sposób inny, powierzchowny: bądź czysto zmysłowo, bądź też dorabiając sobie pomocnicze konstrukcje indywidualne, uczuciowo-asocjacyjne (nierzadko natury optycznej, programowej itd.), z istotną estetyczną zawartością utworu niewiele mające wspólnego. W ten sposób dzieła muzyczne o specjalnie, misternie jednolitej, precyzyjnie, proporcjonalnie rozplanowanej w czasie (bo czas jest jedynym wymiarem muzyki) konstrukcji przechodzą często mimo uszu słuchaczy, w swej najistotniejszej doskonałości nie zauważone, a użyte tylko do drugorzędnej roli łechtania indywidualnego aparatu asocjacyjnego, kojarzeniowego czy pobudzenia temperamentu słuchacza. A prze...

Dodatkowe informacje

Diachroniczna częstość użycia słowa (wystąpień na milion wyrazów):
Lokalizacja ekscerptu na stronie:
Adres bibliograficzny:
Kisielewski, Stefan 1998a. Pisma wybrane. Polityka i sztuka, wyd. 2, Warszawa : Iskry
Etykiety gramatyczne poświadczenia:
przymiotnikliczba mnoga

Zastrzeżenia

W naszych materiałach trafiają się błędy, są nieuniknione w tak wielkim zbiorze danych. Procentowo nie jest ich jednak więcej niż w klasycznym 11-tomowym Słowniku języka polskiego pod red. Witolda Doroszewskiego. Ciągle je wyszukujemy i nanosimy natychmiast poprawki, co w epoce przedelektronicznej było zupełnie niemożliwe.