złotnik-rzemieślnik

Słowo poświadczone w fotocytacie:
(...) Sztuka użycia koloru jest tu zidentyfikowana ze sztuką użycia barwników, jednakże wzajemne oddziaływanie ich dla podniesienia piękna całości nie uchodziło uwagi średniowiecznego artysty. Fakt, że opisy różnych sposobów technicznych stosowania złota w obrazach zajmują tak wiele miejsca w traktatach, łączy dzieło malarza ze sztuką złotnika-rzemieślnika. Malarz był wówczas jednym i drugim, toteż koncepcja średniowiecznego dzieła sztuki jest koncepcją „biżuteryjną”, dotyczy to przy tym zarówno witrażu gotyckiego, jak malarstwa książkowego, emalii limuzyńskiej, jak i obrazów sieneńskiego trecenta. Niektóre miniatury kodeksów wyraźnie imitują plakiety ze złota, emalii i pereł, np. Sacramentarium z Metzu, pochodzące z w. IX 82...

Dodatkowe informacje

Diachroniczna częstość użycia słowa (wystąpień na milion wyrazów):
Lokalizacja ekscerptu na stronie:
Adres bibliograficzny:
Rzepińska, Maria 1973. Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. T. 1, wyd. 2, Kraków : Wyd. Literackie
Etykiety gramatyczne poświadczenia:
rzeczownikliczba pojedyncza

Zastrzeżenia

W naszych materiałach trafiają się błędy, są nieuniknione w tak wielkim zbiorze danych. Procentowo nie jest ich jednak więcej niż w klasycznym 11-tomowym Słowniku języka polskiego pod red. Witolda Doroszewskiego. Ciągle je wyszukujemy i nanosimy natychmiast poprawki, co w epoce przedelektronicznej było zupełnie niemożliwe.