normotwórczość

Słowo poświadczone w fotocytacie:
(...) Reklama swobodnie i niefrasobliwie wprowadza nowe wyrazy i nowe znaczenia wyrazów znanych. Zawłaszcza cytaty i codzienne idiomy. Wykorzystuje style i odmiany języka. Upowszechnia swoiste stosowanie podstawowych aktów językowych. Ciągle jej wjęzyku za ciasno, ciągle ją krępują zbyt ciasne jej zdaniem językowe reguły. Są dwa główne powody, dla których zbyt swobodny stosunek reklamy do reguł językowych może być uznany za naganny. Pierwszy, to owa wspominana już wielokrotnie normotwórczość. Drugi polega na tym, że reklama ma zwracać uwagę, a łatwiej postrzegamy to, co odmienne, co np. narusza reguły także językowe. Oryginalność się zatem opłaca i dlatego może być (i bywa) nadużywana...

Dodatkowe informacje

Diachroniczna częstość użycia słowa (wystąpień na milion wyrazów):
Lokalizacja ekscerptu na stronie:
Adres bibliograficzny:
Bralczyk, Jerzy 2000. Język na sprzedaż, wyd. 2, Warszawa ; Bydgoszcz : Branta
Etykiety gramatyczne poświadczenia:
rzeczownikliczba pojedyncza

Zastrzeżenia

W naszych materiałach trafiają się błędy, są nieuniknione w tak wielkim zbiorze danych. Procentowo nie jest ich jednak więcej niż w klasycznym 11-tomowym Słowniku języka polskiego pod red. Witolda Doroszewskiego. Ciągle je wyszukujemy i nanosimy natychmiast poprawki, co w epoce przedelektronicznej było zupełnie niemożliwe.